شعبه شمال : 02122068880
شعبه شرق : 02188088790

شعبه مرکزی : 02166871000

شعبه جنوب : 02155436018
شعبه غرب : 02144445014

بررسی جامع تعمیر ریشه فرش

تعمیر ریشه فرش یک اقدام مهم جهت جلوگیری از پوسیدگی، ایجاد آسیب و پاره شدن در فرش‌هاست و برای افزایش طول عمر و دوام آن‌ها انجام می گیرد.

همانطور که می دانیم فرش‌ها یکی از مهم‌ترین وسایل هر خانه هستند. بیشتر مواقع رفت‌وآمدهای مکرر و یا سوختگی و… می‌تواند سبب بروز آسیب به فرش شود. پوسیدگی ریشه فرش ، فرش را از ریخت می اندازد. در این صورت شما ناچار به  تعمیر ریشه فرش خواهید شد.

البته که تعمیر ریشه انواع قالی تخصصی است و از عهده هرکسی برنمی‌آید. به همین دلیل بهتر است که آن را به دست یک قالیشویی معتبر بسپارید؛ اما اگر به دنبال تعمیر ریشه فرش در خانه هستید، در ادامه نکاتی را در مورد تعمیر ریشه های فرش بررسی خواهیم کرد تا این کار را براحتی انجام دهید.

Polish ۲۰۲۱۱۲۲۸ ۱۳۲۱۱۴۷۸۵ - بررسی جامع تعمیر ریشه فرش

ریشه فرش

ریشه فرش قسمت ریش ریش و عمدتا سفید یا کرم رنگ است که در دو عرض فرش قرار می گیرد و به عبارتی ادامه چله و تار فرش را تشکیل می دهد.

شاید بیشتر ما تصور کنیم که ریشه فرش تنها جنبه تزئینی دارد و کمکی به استحکام کلی فرش نمی‌کند؛ در حالی که اگر دچار آسیب شود، تمام بافت فرش به تدریج از بین خواهد رفت. تعمیر ریشه فرش به این دلیل اهمیت زیادی پیدا می‌کند که قرارگیری در لبه فرش؛ آن را در معرض بیشترین آسیب قرار می‌دهد.

تعمیر ریشه فرش گاهی به صورت کلی و گاهی به صورت جزئی انجام می شود. در هر دو حالت تعمیر را از مرز سالم و خراب شروع می کنند. برای این کار ریشه را از جایی که بافت فرش شروع می شود و ریشه دچار پوسیدگی شده با قیچی می چینند و ریشه دوزی را شروع می کنند.

نحوه تعمیر ریشه فرش

rug e1640847259636 - بررسی جامع تعمیر ریشه فرش

۱. روش بطلمه

در تعمیر ریشه فرش به روش بطلمه، فرش بر روی یک سطح شیب‌دار پهن شده و تعدادی میخ با فواصل منظم جلوی آن نصب می‌شوند. در ابتدا نخ چله به اولین میخ گره‌زده شده و سپس سوزن نخ شده چند رج پایین‌تر از اولین ریشه عبور داده می‌شود. در مرحله بعدی، سوزن را از محل خروج وارد قالی کرده و در راستای چله اول از داخل گره‌ها و پودها عبور می‌دهند؛ در نهایت از اولین سر ریشه یعنی ابتدای فرش خارج می‌کنند. 
همچنین نخ کمکی به‌دور نخ بطلمه گره‌زده می‌شود، آن را وارد ریشه می‌کنند و در نهایت از چندین رج عبور داده و از فرش خارج می‌کنند. این کار را می‌توان برای بخشی از فرش یا تمامی آن انجام داد. 

۲. روش مغزی

در این روش، سوزن نخ‌دار در ابتدا به اولین میخ روبروی فرش گره زده می‌شود. سوزن وارد اولین گره فرش شده و از چند رج بالاتر و پس از عبور دادن از گره‌ها و پودها از فرش خارج می‌کنند. پس از این مرحله، سوزن به صورت مورب وارد ردیف کناری شده و بعد از عبور از گره‌های ردیف دوم از لبه فرش خارج می‌شود. سپس سوزن به میخ دوم گره زده شده و بدین صورت وارد گره‌های بعدی می‌شود.

ریشه زنی فرش دستباف

ریشه فرش دستباف نسبت به فرش‌های ماشینی اهمیت بیشتری دارد، چرا که ادامه تارها بوده و نقشی حیاتی در استحکام بافت فرش ایفاء می‌کند. بهتر است که تعمیر ریشه فرش دستی خود را به افراد متخصص واگذار کنید؛ چرا که هرگونه سهل‌انگاری به بافت فرش آسیب جدی وارد خواهد کرد.

6 comments

  1. متشکرم از مقاله مفیدتون، اما باز هم من دوست ندارم این کار رو توی خونه انجام بدم ترجیح میدم بدم به قالیشویی کاربلد و مطمئنی مثل شما

    1. متشکرم از لطف و حسن انتخاب شما

  2. مقالات شیرین و مفیدی دارید
    برای شخصی مثل من بسیار آموزنده هست

    1. ممنون از نگاهتون
      الحمدالله امیدوارم مطالب برای کاربران محترم سایت رضایتبخش باشه

  3. قالیشویی شهر نظیر نداره

    1. تشکر بزرگوار نظر لطف شماست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *